Znaki i powtórzenia w muzyce Augustyna Blocha - próba reinterpretacji

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Joanna Schiller-Rydzewska
https://orcid.org/0000-0001-8598-8609

Abstrakt

Signs and repetitions in the music of Augustyn Bloch – an attempt at reinterpretation


 This attempt to reinterpret the works of Augustyn Bloch is based on the philosophical thought of Gilles Deleuze. The transfer of the philosopher's thought, focused mainly on the analysis of literary works, into the scope of questions of music takes into account the peculiarity of a musical work - its ontological essence. Following the signs and repetitions in the music of Augustyn Bloch, I therefore distinguish two categories of phenomena. The first are borrowed signs. These are in fact quotations of the creative work of another. They bring the essence that grows from an outside source, and refer to group memory. The second are quotations of one’s own creative work, original reminiscences, which most often symbolize earlier works; they also become a personal code of the artist’s compositional strategy. The nature of these is twofold - externally emotive, when the message of meaning is recognized by a wide group of recipients, and internally emotive, recognizable only by a narrow circle of experts.


Repetitions of characters in each of these categories are present both in the surface layer (structural) and deep (expression) differences. Their catalog is most often dependent on the message of the work. The essence of repetition is therefore the internal tension depending on the difference.

Pobrania

Dane o pobraniach nie są jeszcze dostępne.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Jak cytować
Schiller-Rydzewska, J. (2020). Znaki i powtórzenia w muzyce Augustyna Blocha - próba reinterpretacji. ARS INTER CULTURAS, (9), 95-112. https://doi.org/10.34858/AIC.9.2020.337
Dział
Artykuły

Bibliografia

Druki muzyczne i partytury w rękopisach:
Augustyn Bloch, Anenaiki na 16-głosowy chór mieszany a cappella, PWM, Kraków 1980.
Augustyn Bloch, Bardzo Śpiąca Królewna opera- balet- pantomima w jednym akcie, PWM, Kraków 1975.
Augustyn Bloch, Clarinetto divertente - miniatura na klarnet solo, Agencja Autorów, Warszawa 1977.
Augustyn Bloch, Exaltabo te per coro misto, Agencja Autorów, Warszawa 1988.
Augustyn Bloch, Medytacje na sopran organy i perkusję, PWM, Kraków 1963.
Augustyn Bloch, Musica per clarinetto e quarto archi, Agencja Autorów, Warszawa 1986.
Augustyn Bloch, Musica per tredici ottoni, 1991, autograf partytury w zbiorach autorki.
Augustyn Bloch, Oczekiwanie, balet w jednym akcie, PWM, Kraków 1966.
Augustyn Bloch, Oratorium Gedanense, 1997, autograf partytury w zbiorach autorki.
Augustyn Bloch, Oratorium na organy, smyczki i perkusję, PWM, Kraków 1982.
Augustyn Bloch, Pieśń przed zaśnięciem na sopran koloraturowy, cztery soprany i zespół instrumentalny, 2002, autograf partytury w zbiorach autorki.
Augustyn Bloch, Poemat o Warszawie na głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę, PWM, Kraków 1983.
Augustyn Bloch, Taka sobie muzyka, cykl 7 pieśni na sopran i orkiestrę, PWM, Kraków 1983.
Augustyn Bloch, W górze nad nami medytacje na cztery soprany, cztery alty, cztery tenory, cztery basy oraz organy, 2003, autograf partytury w zbiorach autorki.
Augustyn Bloch, Warstwy czasu na 15 instrumentów smyczkowych, PWM, Kraków 1980.

Książki i artykuły:
Gilles Deleuze, Proust i znaki, tłum. M. P. Markowski, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000.
Gilles Deleuze, Różnica i powtórzenie, tłum. B. Banasiak, K. Matuszewski, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997.
Joanna Schiller-Rydzewska, Augustyn Bloch – twórca, dzieło, osobowość artystyczna, UMFC, Warszawa 2016.
Joanna Schiller-Rydzewska, Pieśni na sopran Augustyna Blocha – muzyka współczesna w dialogu z tradycją chrześcijańską, w: red. J. Bramorski, seria: Musica Sacra, Tożsamość muzyki sakralnej w dialogu z kulturą współczesną, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 2017, s. 216-229.
Joanna Schiller-Rydzewska, Refleksja egzystencjalna i patriotyczna w twórczości Augustyna Blocha, „Edukacja Muzyczna” 2018 nr 13, s. 37-52.